Dataskyddsförordningen (GDPR)

All information som du anger på vår webbplats, t.ex. vid registrering, hålls inom koncernen Köpings Bostads AB. Vi ger aldrig ut några som helst uppgifter till tredje part. Det enda undantaget är om rättsliga åtgärder eller lagstiftning kräver att vi lämnar ut dessa uppgifter.

Den 25 maj 2018 började EU:s dataskyddsförordning (GDPR) att gälla som lag. Den ersatte PUL (personuppgiftslagen).

Den nya lagstiftningen påminner mycket om den tidigare men kraven på hur vi som företag behandlar dina personuppgifter skärps. Vi värnar om din personliga integritet och det är viktigt att du känner dig trygg med vår hantering av personuppgifterna, vi vill gärna att du läser vidare så att du får veta mer om hur vi arbetar.

Ett av syftena med GDPR är just att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt din rätt till skydd av personuppgifter. Den innehåller även regler om hur företag och organisationer får behandla personuppgifter

Ett annat syfte med den nya lagstiftningen är att skapa enhetliga dataskyddsregler inom hela EU. Personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter i bolaget och KBAB Service AB är Köpings Bostads AB (556014-9758). Köpings kommuns dataskyddsombud företräder även Köpings Bostads AB med koncern.

Vad är personuppgifter?

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Exempel på personuppgifter är:

  • namn
  • personnummer
  • adress
  • telefonnummer
  • e-postadress
  • bilder med mera

Vad använder vi uppgifterna till?

Vår behandling/användning av personuppgifter som lämnats av dig som kund, är till för att handha bostaduthyrningen samt för att kunna fullfölja vårt åtagande till dig som hyresgäst efter att avtal har skrivits. Exempel på när vi behandlar dina personuppgifter:

  • när du registrerar dig i vår bostadskö
  • när du har anmält att du vill ha förslag om lediga bostäder/parkeringar
  • när du blir erbjuden en lägenhet (annars får vi inte kontakt med dig)
  • när vi skriver ett avtal med dig
  • när du gör en felanmälan

Hur behandlar vi uppgifterna?

I lagen finns regler om hur personuppgifter får behandlas. Det finns grundläggande principer för behandling och krav på rättslig grund, det vill säga att uppgifterna ska behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt. Vi måste ha ett tydligt ändamål och syfte för att kunna lagra uppgifterna. De ska vara korrekta, uppdaterade och förvaras i en säker miljö. Ett exempel på en laglig grund är ett avtal.

Vi lämnar ibland ut dina personuppgifter till samarbetspartner. Till exempel, om du tecknar en hemförsäkring med försäkringsbolaget som vi samarbetar med behöver vi dela dina uppgifter så att du blir försäkrad. Vi kan även lämna ut dina uppgifter till olika entreprenörer för arbeten som vi själva inte utför. Du har rätt att kostnadsfritt en gång om året, efter skriftlig ansökan få besked om vilka personuppgifter om dig som behandlas. Du kan också begära rättelse av de personuppgifter som behandlas.

Vad sker när vi inte behöver ha uppgifterna längre?

Gallring av personuppgifter sker efter det att ett hyresförhållande har avslutats enligt gällande lagstiftning. Vid begäran om utträde ur bostadskön så raderas uppgifterna omgående.

Begär utdrag ur våra register

Du kan begära ut utdrag ur kommunens register genom att fylla i och skicka in en blankett.

Ladda ner blankett "Begäran om registerutdrag" Pdf, 75 kB.

 

Frågor och svar om GDPR

Om personuppgifter

Personuppgifter är uppgifter som på ett eller annat sätt kan kopplas till dig som person, lagtexten säger ”varje upplysning som avser en identifierad eller identifierbar fysisk person”.

Det kan vara självklara uppgifter som ditt namn eller ditt personnummer, men även till exempel fastighetsbeteckning eller telefonnummer. Även bilder är en form av personuppgift, om du tydligt kan urskiljas på bilden.

Personuppgiftsansvarig

Personuppgiftsansvarig är den nämnd eller styrelse som hanterar personuppgifterna. Det innebär att de har ansvaret för att personuppgifterna behandlas lagligt, säkert och i övrigt korrekt.

Nämnden eller styrelsen delegerar i sin tur oftast ansvaret till förvaltningen eller bolaget. Du kan alltså kontakta den verksamhet som har samlat in personuppgifterna om du har några frågor eller synpunkter.

Rättslig grund

Enligt lagen måste det finnas giltiga skäl för att en organisation ska få behandla personuppgifter. När vi som kommun samlar in och behandlar personuppgifter är det för att kunna utföra vårt uppdrag. Till exempel måste vi ha viss tillgång till personuppgifter för att kunna bedriva utbildning eller för att ge vård och stöd enligt gällande lagstiftning.

Köpings kommun behandlar personuppgifter inom varje nämnds verksamhetsområden baserat på de rättsliga grunderna allmänintresse, rättslig förpliktelse och myndighetsutövning men även baserat på avtal eller samtycken.

Behandling av personuppgifter

Behandling av personuppgifter är i princip all typ av hantering som man kan göra med personuppgifter. Du kan läsa mer om exempel på hur vi behandlar personuppgifter under rubriken ”vilka personuppgifter samlar vi in?”.

Skydd för personuppgifter

All behandling av personuppgifter inom Köpings kommun ska göras med respekt för den personliga integriteten och följa gällande lagstiftning. Utöver regler och riktlinjer ska vi se till så att personuppgifter skyddas av modern och kostnadseffektiv teknik.

Offentlighetsprincipen gäller

Dina personuppgifter utgör en del av kommunens allmänna handlingar och vi kan få frågor om att lämna ut dessa till enskilda personer eller företag. Innan vi får lämna ut uppgifter måste vi göra en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Vad samlas in?

Kommunen har olika ansvarsområden och åtaganden, och för att kunna utföra vårt uppdrag måste vi samla in personuppgifter. Det kan handla om namn, personnummer, adress, fakturainformation eller information om hälsa.

Information som du ger till oss

Du kan direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt. Till exempel när du skickar ett e-postmeddelande eller lämnar en blankett till oss som innehåller personuppgifter.

Information vi samlar in om dig

Vi har också tillgång till allmän information om våra invånare via ett register som är sammanställt av uppgifter i folkbokföringsregistret hos Skatteverket och i fastighetsregistret hos Lantmäterimyndigheten.

Delning av uppgifter

Leverantörer och personuppgiftsbiträden

Vi delar bara information med andra när det behövs för att uppfylla vårt uppdrag. Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra upphandlade leverantörer, till exempel leverantörer av skolans IT-plattformar eller vård och omsorgs journalsystem. Vi kan också dela uppgifter med andra så kallade personuppgiftsbiträden, exempelvis Västra Mälardalens Kommunalförbund, VMKF.

När leverantörer eller andra personuppgiftsbiträden får ta del av personuppgifter upprättas ett avtal som reglerar hur de i sin tur får behandla personuppgifterna på uppdrag av oss.

Andra myndigheter

Köpings kommun kan komma att lämna nödvändig information till andra myndigheter såsom SCB, Försäkringskassan, Polisen, Skatteverket eller andra myndigheter, om vi är skyldiga att göra det enligt lag.

Var behandlas uppgifterna?

Vi strävar alltid efter att behandla personuppgifter inom EU/EES och följer EU/EU-kommissionens rekommendationer om tillräcklig skyddsnivå.

Om vi måste överföra uppgifter till tredje land ska du få veta det.

Hur länge sparas uppgifter?

Vi sparar dina personuppgifter så länge som de är nödvändiga för att utföra rättsliga förpliktelser, myndighets- eller avtalsåtaganden gentemot dig och gällande lagstiftning, till exempel arkivlagen.

Dina rättigheter

Kontakta personuppgiftsansvarig verksamhet

Du har rätt att vända dig till den verksamhet som har samlat in personuppgifterna för att

  • få tillgång till dina uppgifter
  • begära rättelse, radering och överföring av uppgifterna
  • begära begränsning av behandlingen
  • invända mot behandlingen

Återkalla samtycke

Om du har gett samtycke till behandling av personuppgifter kan det när som helst återkallas av dig.

Informeras om automatiserat beslutsfattande

Om automatiserat beslutsfattande förekommer ska du informeras om det och om rätten att göra invändningar.

Begära utdrag

Du kan begära ut utdrag ur kommunens register genom att fylla i och skicka in en blankett.

Ladda ner blankett "Begäran om registerutdrag" Pdf, 75 kB.

Bli raderad

Du har under vissa omständigheter rätt att bli raderad.

Rätten att bli raderad kan vara aktuellt om:

  • behandlingen grundar sig på den enskildes samtycke och du återkallar samtycket.
  • du motsätter dig personuppgiftsbehandlingen som sker inom ramen för myndighetsutövning eller en rättslig förpliktelse och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen.
  • personuppgifterna har behandlats olagligt

Vi kan inte radera de uppgifter som utgör allmänna handlingar, eller då det finns ett lagstadgat krav på lagring (exempelvis bokföringsregler) eller när det finns andra legitima skäl till varför uppgifterna måste sparas (till exempel beslut i ärenden och obetalda skulder).

Om du vill bli raderad kan du skicka dina synpunkter till

kopings.kommun@koping.se

Om cookies mm

Vi använder cookies och liknande spårningstekniker. På Köpings kommuns webbplats används cookies och användningen regleras i lagen om elektronisk kommunikation. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator eller andra mobila enheter som antingen lagras tillfälligt en förutbestämd tid eller raderas när du stänger din webbläsare.

Synpunkter och klagomål

Har du synpunkter eller klagomål på hur vi behandlar dina uppgifter vänder du dig i första hand till den verksamhet som behandlar uppgifterna.

Blir du inte nöjd med den åtgärd som vidtas så kontaktar du vårt Dataskyddsombud, du hittar kontaktuppgifter här på sidan.

Om du fortfarande inte är nöjd med hur vi sköter ditt ärende har du rätt att skicka ett klagomål om behandlingen av personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Besök www.imy.se

Läs mer

På Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, kan du läsa mer om dataskydd och GDPR.

Gå till IMY:s webb

Senast uppdaterad: