Störningar

Som hyresgäst behöver du respektera dina grannar och visa hänsyn. Precis som de ska göra mot dig. Men ibland uppstår störningar.

Vad är en störning?

Att bli störd vid enstaka tillfällen är inte en störning. Dina grannar får borra och spika, flytta möbler eller ha lekande barn. Som boende i flerfamiljshus behöver du tåla det.

Om aktiviteterna pågår länge eller upprepas, alternativt sker vid olämpliga tider på dygnet kan det ses som en störning.

Blir du störd? Gör så här

  1. Prata med din granne och förklara på vilket sätt hens ljud stör.
  2. Försök hitta en lösning tillsammans.
  3. Om störningen fortsätter, skriv gärna ner när det händer, hur länge det pågår och vad störningen består av.
  4. Kontakta oss om det inte blir bättre.

Du kan välja att kontakta din bovärd direkt om du vill.

Kontakta oss

När störningen är akut

Om störningen är utanför kontorstid kan du ringa vår trygghetsjour Avarn Security. Du får vara anonym vid anmälan.

0221-258 77

Känns störningen hotfull ska du ringa polisen på 112. Kontakta gärna Avarn Security också.

Om du stör dina grannar

Det här händer om vi kan konstatera att du har stört dina grannar:

  • Du får ett varningsbrev.
  • Du behöver betala en avgift på 1 800 kronor för att täcka våra kostnader för störningen.

Upprepade störningar kan leda till uppsägning. Det minskar även dina möjligheter att hitta en ny lägenhet hos en annan hyresvärd.

Visa omtanke och slipp störningar

Genom att visa omtanke och hänsyn mot dina grannar blir det lättare att dela hus med varandra. Prata med dina grannar, det gör ditt boende och område säkrare, tryggare och lugnare. Visa hänsyn så att alla trivs i huset.

Senast uppdaterad: