Flytta ut

När du vill flytta ut säger du upp lägenheten minst 3 månader innan. Nycklarna lämnar du till kundcenter senast klockan 12 dagen efter ditt kontrakt gått ut.

Genom att följa nedanstående steg blir din utflyttning smidig både för dig själv och för nästa hyresgäst.

1. Säg upp lägenheten

Du finns två sätt att säga upp din lägenhet, parkering eller garage:

  1. Via Mina sidor med hjälp av BankID. Där ser du dina hyresavtal och kan hantera uppsägningen digitalt.
  2. Ringa oss.

Mina sidor – säg upp avtalet digitalt

0221-250 25 (knappval 2 för uthyrningsfrågor)

Det här gäller när du ska säga upp din lägenhet:

  • Uppsägningstiden är tre månader och räknas från den sista dagen i månaden. Om du till exempel säger upp lägenheten den 19 maj gäller uppsägningen till den 31 augusti.
  • Vid flytt inom KBAB gäller också tre månaders uppsägningstid.
  • Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad. Vi behöver då ett dödsfallsintyg med släktutredning som visar vem eller vilka som är dödsbodelägare.
  • Vid flytt till vårdboende är uppsägningstiden en månad.
  • Om du kan lämna din lägenhet tidigare och en ny hyresgäst kan flytta in direkt, så går det bra.
    • Kontakta oss om den nya hyresgästen kan flytta in minst en månad i förväg. Då ändrar vi avtalet så att den nya hyresgästen betalar för den tiden.

2. Boka din besiktning av lägenheten

När du säger upp din lägenhet bokar vi en besiktning tillsammans med din bovärd. Om du har sagt upp lägenheten via Mina sidor kontaktar vi dig. Vid besiktningen går din bovärd igenom lägenheten och ser om det finns några skador eller brister som behöver fixas innan nästa hyresgäst flyttar in.

3. Visa lägenheten

Som utflyttande hyresgäst ansvarar du för att visa lägenheten för intresserade personer. Om du inte har möjlighet eller inte vill sköta visningen själv kan vi hjälpa till. Vid uppsägningen bestämmer vi tillsammans hur visningarna ska gå till.

4. Boka städbesiktning

Boka tid för städbesiktning av lägenheten hos din bovärd eller kontakta vår uthyrning.

Ju tidigare du bokar, desto bättre. Om något behöver fixas har du tid att rätta till det själv. Om besiktningen görs i sista minuten och vi hittar brister, måste vi fixa dessa brister. Det kostar pengar. Den kostnaden behöver du stå du för.

Kontakta oss

Städtips – så undviker du onödiga kostnader

Ta del av våra städtips för att se vad som behöver göras. Om något är dåligt städat och du inte hinner fixa det, behöver du betala för städning av en städfirma.

Flyttstäda

5. Lämna in nycklarna

Nycklarna lämnar du in senast klockan 12.00 den första vardagen i månaden efter att kontraktet löpt ut.

  • Det finns vanligtvis tre nycklar till varje lägenhet.
  • Nycklarna lämnar du i receptionen hos Kundcenter på Sveavägen 18.
  • Om det finns tvättcylinder och tagg till din lägenhet ska de också lämnas in hos Kundcenter.
  • Om du och den nya hyresgästen kommer överens om att du lämnar en nyckel direkt till hen, så går det bra. De övriga nycklarna lämnar du till Kundcenter.
  • Om någon nyckel saknas behöver vi byta låscylindern. Den kostnaden behöver du stå för.

Hitta till kundcenter

Senast uppdaterad: