Resultat från hyresgästenkäten 2024
Under 2024 genomförde vi en hyresgästenkät där du fick möjlighet att berätta om vår service och hur du trivs. Nu kan du ta del av resultaten!
Om hyresgästenkäten
Vartannat år undersöker vi hur våra hyresgäster upplever vår service och hur ni trivs. Syftet är att kunna analysera svaren och planera åtgärder utifrån dem. I årets undersökning valde över 64% av hyresgästerna att delta, vilket är ungefär samma deltagarprocent som vi haft historiskt sedan 2016.
Så här svarade ni på enkäten
Serviceindex
Vårt serviceindex för 2024 ligger på 83,6%, vilket är 1,1 % bättre än vid förra mätningen. Ett av våra mål är att vara bland de 25% bästa hyresvärdarna i Sverige inom serviceindex, och vi nådde nästan dit i år med endast 1% kvar – vi fortsätter naturligtvis vårt förbättringsarbete för att nå och överträffa målet.
I serviceindex ingår frågor inom följande områden:
- Ta kunden på allvar
- Hjälp när det behövs
- Trygghet
- Rent och snyggt
Trivsel och trygghet
- 78,6% trivs i sin bostad.
- 87,1% trivs i sitt bostadsområde och 84,3% kan rekommendera någon att flytta dit.
- 85% trivs med Köpings Bostads AB som hyresvärd och 89,2% kan rekommendera oss som hyresvärd.
- 86,5% upplever den personliga tryggheten och belysningen i trapphus och kring bostaden som bra - det är över medel i Sverige.
Tar kunden på allvar
89,9% av hyresgästerna som besvarade enkäten upplever att vi tar dem på allvar – ett fantastiskt betyg som vi vill fortsätta leva upp till.
Hjälp när det behövs
89,9% tyckte också att de får hjälp av oss när det behövs. Även detta resultat är mycket bra och på detta delindex ligger vi i topp bland allmännyttans hyresvärdar.
Förrådens säkerhet
Vi har arbetat förebyggande genom att byta ut gamla förråd med "hönsnät" mot kraftigare så kallade Troaxförråd samt öka bevakningen och ronderingen i fastigheterna. Upplevelsen av säkerheten mot inbrott i förråden har dock inte ökat. 57,8% känner sig trygga med att inga inbrott sker.
Rent och snyggt
79% upplever att det är rent och snyggt i gemensamma utrymmen och i närområdet. Resultatet är 1,5% bättre än vid förra mätningen.
Avfallshantering
Vår satsning på nedgrävda avfallskärl och sophus med inkastluckor har visat sig vara ett bra koncept. Sorteringen sköts bättre, nedskräpningen kring miljöstationerna har minskat, och dumpning av avfall från obehöriga har minskat. 84,9% är nöjda med vår hantering av avfall och möjligheten att källsortera.
Städning av tvättstuga
En ständigt återkommande diskussion är skötseln och bokningen av de gemensamma tvättstugorna. Att dela utrymmen med andra hyresgäster ställer höga krav och ansvar att städa efter sig och respektera andras tvättider. För att underlätta detta genomför vi renoveringar av tvättstugor för att de ska vara lättare att hålla rena och byter ut gamla energislukande maskiner till snabbare modeller. Vi installerar även digitala bokningssystem för att undvika dubbelbokningar och tillhandahåller städmaterial så att alla har möjlighet att städa efter sig.
Tack för att du deltog i undersökningen!
Vi vill återigen tacka alla som tagit sig tid att besvara frågorna i år. Resultaten av era svar ligger till grund för kommande planerat underhåll. Ert engagemang och era synpunkter ger oss en bättre bild av vad som behöver förbättras eller förändras där ni bor!
- Träffar: 372