Frågor & svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar för bostadssökande och hyresgäster.
För bostadssökande
Här på hemsidan eller genom att kontakta uthyrningen på telefonnummer 0221-250 25 och välja knappval 2. Det är kostnadsfritt att stå i bostadskön.
En gång om året behöver du logga in på Mina sidor eller kontakta uthyrningen. Om det börjar närma sig ett år får du ett mejl från oss där vi informerar om att det är dags att logga in igen om du vill fortsätta samla poäng.
Om du inte loggat in på ett år kommer du att rensas bort från bostadskön.
Ja, du kan stå med och samla poäng. Tänk på att logga in en gång om året bara.
Ja, den enda separata kö vi har är till Trygghetsboende 70+, läs mer här.
Du kan logga in här med hjälp av BankID eller användarnamn och lösenord.
Du kan beställa ett nytt lösenord på sidan där du loggar in, uppge din mejladress och personnummer. Du får du ett mejl med ditt användarnamn och ett tillfälligt lösenord.
Logga in på Mina sidor, gå vidare till fliken lediga objekt. Där finns alla lediga lägenheter, på varje lägenhet finns en ruta där det står "intresseanmälan". Du kan även se hur många som har gjort intresseanmälan samt hur många poäng som behövs för att bli erbjuden en visning.
Om du fått en spärr behöver du kontakta uthyrningen. Anledningen till spärren hittar du på Mina sidor. Det kan till exempel handla om att du nyligen blivit tilldelat en lägenhet eller en fordonsplats (om du inte trivs i nya lägenheten kan du kontakta uthyrningen för att eventuellt ta bort spärren).
Logga in på Mina sidor, under rubriken, Mina profiler kan du ändra sökprofil. Där kan du fylla i önskemål om storlek och vilka områden samt om det är något mer specifikt som balkong. Bocka sedan i att du vill få förslag när du har gjort dina val.
Dagen efter sista anmälningsdagen får fem personer ett erbjudande om visning, vilka fem det blir styrs av köpoängen (om det är flera som har samma antal poäng så fördelas kön efter den som gjorde intresseanmälan först). Erbjudandet skickas ut via e-post eller brev och det syns även på Mina sidor. I informationen finns uppgifter om vem som ska kontaktas för visning samt sista svarsdagen. Är lägenheten på Direkten får du information av oss angående visning.
Boka inte in någon visning om du känner minsta sjukdomssymptom. Gå gärna själv eller max två personer och håll avstånd.
Hur många gånger du vill (om du är riktigt velig).
Köpoängen ser du på Mina sidor när du är inloggad.
Nej, poängen är personliga.
Nej, huvudsökande kan den av er som har flest antal poäng vara. Tänk på att den personen måste kunna stå med på avtalet. Se uthyrningspolicy.
Nej, den som söker lägenheten är den som ska stå på kontraket och bo i lägenheten.
Det är olika och beror på hur många som söker en specifik lägenhet. I bland är det 45 personer som gör intresseanmälan och andra gånger är det 25. Flest köpoäng brukar krävas för större lägenheter som treor och fyror. Kontakta personalen på uthyrningen för frågor om kötider.
Det visar hur många poäng plats nummer 5 i kön på lägenheten har. De fem första i kön får ett erbjudande om visning.
Vi har två olika kösystem, Torget (T) där lägenheterna fördelas enligt köpoäng, och Direkten (D) där ”först till kvarn” gäller.
Vi har två olika kösystem, Torget (T) där lägenheterna fördelas enligt köpoäng, och Direkten (D) där ”först till kvarn” gäller.
Du ska ha en inkomst så att du kan betala hyran. Med inkomst menar vi lön, företagarinkomst, a-kassa, studiemedel från CSN, aktivitetsstöd, föräldrapenning, pension, etableringsstöd, introduktionsersättning eller av Köpings kommun styrkt försörjningsstöd. Läs mer här.
Svag inkomst kan vid särskilda skäl täckas av en borgensman.
Nej, det får inte finnas några skulder eller anmärkningar. Läs mer i uthyrningspolicyn.
Dagen efter sista svarsdagen kontaktar vi personen med flest antal köpoäng som har tackat ja till lägenheten. Om den har ångrat sig så går vi vidare på listan. Är lägenheten på marknadsplats Direkt, får du information av uthyrningen när visning bokas.
Du förlorar dina köpoäng när du tar en lägenhet via Bostad Torget. På inflyttningsdagen börjar poängen att ticka på automatiskt igen från 0.
Om du väljer att teckna ett hyresavtal för en lägenhet via Bostad Direkt, behåller du dina köpoäng. Observera att denna regel gäller från och med 1 juni 2024. Om du tecknade ett hyresavtal via Bostad Direkt innan detta datum får du inte tillbaka dina köpoäng.
Bekvämlighetsboende är vanliga hyreslägenheter som är tillgängliga med hiss från bottenplan. För att bo i dessa lägenheter skall minst en i hushållet vara fyllda 55 år, och det ska inte finnas några hemmavarande barn.
Och nej, du behöver inte känna dig särskilt gammal för att flytta till ett Bekvämlighetsboende 55. Fina lägenheter i kombination med hiss från bottenplan lockar alla åldersgrupper. Läs mer här.
Trygghetsboendet på Virgatan 5 och 9 är ett boende i en vanlig lägenhet för dig som är för frisk för äldreboende men som vill ha mer trygghet och social samvaro. Till skillnad från äldreboenden ingår varken mat, service, omvårdnad eller sjukvård. Bostäderna har god tillgänglighet och ligger i anslutning till Mötesplats Tunadal. Där kan man äta och umgås, det finns även tillgång till hobbylokaler för olika aktiviteter. Läs mer här.
Nej, vi hyr bara ut till hyresgäster.
Antingen gör du det själv på Mina sidor eller så kontaktar du uthyrningen.
För hyresgäster
Börja med att mäta temperaturen i det rum som är kallt. Mät mitt i rummet på en meters höjd från golvet. Det ska vara 21 grader (+/-0,5 grader) under den kallare årstiden. Här kan du läsa mer om vad du kan göra för varmare inomhusklimat. Om du ändå inte får det varmare kan du göra en felanmälan till oss.
Ett kallt element behöver inte betyda att det är för kallt i lägenheten. När elementet känner av att det är rätt temperatur i lägenheten stängs det av och därför kan du känna att elementet är svalt trots att det är kallt ute. Här kan du läsa mer om hur elementen i din bostad fungerar.
Har du tappat bort din nyckel eller behöver du beställa en ny nyckel kontaktar du felanmälan på 0221-250 25. Här kan du läsa mer om hur du går till väga.
Har elen försvunnit så kan du kolla om det är någon säkring eller propp som har gått. På Mälarenergis hemsida kan du kika om det är någon aktuell driftstörning som påverkar felet. Vi lägger också oftast ut en nyhet på hemsidan om vi är medvetna om problemet.
Det beror på om du har automatsäkring eller vanligt proppskåp. Här finns information hur du gör.
Vid frågor gällande renovering av lägenheten så kontaktar man sin kundvärd/bovärd.
Ja, men du måste alltid kontakta din kundvärd innan och meddela vad du ska göra. Tänk på att arbetet behöver vara fackmannamässigt utfört.
Kontakta din kundvärd för att se om det är möjligt.
Ja, i de flesta lägenheterna är det möjligt att byta till ett badkar istället för en dusch eller tvärs om. Kontakta felanmälan på telefonnummer 0221-250 25 så får du hjälp.
Slutar en lampa eller lysrör i din bostad fungera får du själv byta ut det mot ett nytt. Här kan du läsa om hur du byter ett lysrör.
Titta in till kundcenter så får du en ny med dig hem.
Absolut. Logga först in på Mina sidor sen väljer du rubriken, felanmälan.
Störningsärenden och akuta felanmälningar på kvällar och helger görs till Securitas, 0221-25877.
Att ta hand om sitt avlopp och göra rent det med jämna mellanrum minskar risken för stopp. Här följer lite tips på enklare åtgärder som du kan göra själv.
Vanligtvis tre månader. Vid flytt till äldreboende eller vid dödsfall är det en månads uppsägningstid. Vill du säga upp avtalet gällande lägenheten, parkering eller garage ska du ringa 0221-250 25 och välja knappval 2 för att kopplas fram till uthyrningsavdelningen. Läs mer här.
Vi kan skriva ut i annonsen att lägenheten är tillgänglig tidigare än inflyttningsdatumet. Om personen som blir tilldelad lägenheten vill ha den tidigare så går det bra.
Ja, vill du flytta ut tidigare för att slippa dubbla hyror kan vi skriva med i annonsen att lägenheten är tillgänglig tidigare.
Om sambon har varit skriven på adressen i tre år och ni har bott under samboliknande förhållande under dessa år finns det möjlighet. Ska kontraktet skrivas om utgår vi från uthyrningspolicyn.
Ja, vid särskilda fall godkänner vi det, läs mer här.
Två hushåll kan byta bostad med varandra om beaktningsvärda skäl finns, oavsett vilken stad man är bosatt i. Ett byte får endast ske mellan hyreslägenheter och både bytesparterna måste ha bott i respektive bostad i minst 1 år. Det är inte tillåtet att byta utan vårt samtycke. Läs mer här.
Det gör du på Mina sidor. Under rubriken sökprofil - fordonsplats, välj aktivera. Annars ringer du 0221-250 25 och väljer knappval 2 för att kopplas fram till uthyrningen.
Om du upplever din granne som störande så kan du ta kontakt med personen och förklara situation, personen kanske inte är medveten om problemet. Du kan såklart också höra av dig till din kundvärd så tar vi kontakt med berörd person.
Är det efter kontorstid vänder du dig till vår trygghetsjour Securitas på telefon 0221-258 77, läs mer här.
Om du inte betalar din hyra i tid kommer hyresavin att skickas vidare till företaget Intrum. De tar då över ärendet och kommer därefter skicka ut en faktura på hyresbeloppet plus en påminnelseavgift till dig. Läs mer här.
Det finns på ditt hyreskontrakt, 4 siffror. Kika efter Lantmäteriets lägenhetsnummer på avtalet.
Kabel-TV från Köpings Kabel-TV ingår i hyran. Du behöver köpa till ett programkort (250 kr, engångskostnad) för att få tillgång till hela digitala basutbudet. Internet ingår inte i hyran utan tecknas separat.
Nej, hushållsel ingår inte i hyran. Kontakta en elleverantör och teckna avtal. Det finns dock några undantag i Kolsva. På Odensvivägen 4 och 6 ingår el i hyran vilket även framgår av kontraktets baksida.
I flera av våra bostäder har vi Individuell mätning och debitering av varmvatten (IMD). Du kan läsa mer om IMD och vilka bostäder som har det HÄR.
Ja, när du flyttar in hos oss ska det finnas en gällande hemförsäkring. Som hyresgäst är du ansvarig för att teckna en försäkring för ditt hem, det är en liten kostnad men en stor trygghet för dig. En hemförsäkring är basen och andra försäkringar är nödvändiga komplement för ett fullgott skydd. Läs mer här.
Ja, till alla lägenheter ingår det ett vinds- eller källarförråd (utom markbostäderna). I många fastigheter är förråden uppmärkta efter de tre sista siffrorna i produktnumret till din lägenhet. Produktnumret finns på ditt hyresavatal, högst upp i högra hörnet, och det finns även på din ytterdörr.
Är du osäker på vilket förråd som du har fått så kan du kontakta din kundvärd.
Det beror på om nuvarande hyresgästen har lämnat in nycklarna tidigare och godkänt att vi får lämna ut nycklarna innan det nya kontraktet påbörjas. Gäller det en hel månad tidigare så behöver vi skriva om kontrakten. Tänk på att om du tar nycklarna några dagar tidigare innan ditt kontrakt påbörjas så gör vi inte någon städbesiktning av lägenheten.
Normalt behöver du besöka uthyrningen för att underteckna uppsägningen. Under rådande omständigheter vill vi att du ringer till oss så ordnar vi det på telefon istället och skickar uppsägningen till dig. Ring 0221-250 25 och välj knappval 2 för att kopplas fram till uthyrningen. Läs mer här.
Vanligtvis visar du som hyresgäst lägenheten för intresserade. Har du inte möjlighet eller inte vill så kan vi (kundvärden) ta hand om visningarna åt dig. I samband med din uppsägning får du information om saker som är bra att känna till innan avflyttning samt kommer överens med oss hur vi ska göra med visningarna (till exempel om du vill ha en digital visning med tanke på rådande omständigheter).
Kontakta din kundvärd och boka tid innan du lämnar in nycklarna till oss.