Frågor & svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar för bostadssökande och hyresgäster.

För bostadssökande

Hur ställer jag mig i bostadskön?

Här på hemsidan, eller i appen. Du kan även kontakta uthyrningen på telefonnummer 0221-250 30. Det är kostnadsfritt att stå med i bostadskön.

Hur samlar jag köpoäng?
När du har registrerat dig i bostadskön får du en (1) köpoäng om dagen.
Kan jag ställa mig i bostadskö fast jag inte är 18 år?
Du kan registrera dig den dagen du fyller 16 år och börja samla poäng. När du blir 18 år kan du göra intresseanmälan och hyra lägenhet.
Hur ofta måste jag logga in på Mina sidor för att vara aktiv?

En gång om året behöver du logga in på Mina sidor eller kontakta uthyrningen. Om det börjar närma sig ett år får du ett mejl från oss där vi informerar om att det är dags att logga in igen om du vill fortsätta samla poäng.

Vad händer om jag inte har loggat in på ett år?
Då får du en spärr (12 månader) och samlar då inte på dig några fler poäng tills du hör av dig till oss igen så vi kan ta bort spärren och aktivera dig.
Kan jag stå med i bostadskön utan att söka lägenhet?

Ja, du kan stå med och samla poäng. Tänk på att logga in en gång om året bara.

Kan jag använda mina köpoäng till alla lägenheter?

Ja, den enda separata kö vi har är till Trygghetsboende 70+, läs mer här.

Hur loggar jag in på Mina sidor?

På startsidan med hjälp av BankID eller användarnamn och lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord?

Du kan beställa ett nytt lösenord på sidan där du loggar in, uppge din mejladress och personnummer. Du får du ett mejl med ditt användarnamn och ett tillfälligt lösenord.

Hur gör jag intresseanmälan?

Logga in på Mina sidor, gå vidare till fliken lediga objekt. Där finns alla lediga lägenheter, på varje lägenhet finns en ruta där det står "intresseanmälan". Du kan även se hur många som har gjort intresseanmälan samt hur många poäng som behövs för att bli erbjuden en visning. Läs mer här.

Jag har fått en spärr och kan inte göra intresseanmälan?

Då behöver du kontakta uthyrningen. Anledningen till spärren syns på Mina sidor, det kan till exempel vara att du inte har loggat in på din profil under det senaste året eller nyligen har blivit tilldelad en lägenhet eller fordonsplats (trivs du inte i nya lägenheten kan du kontakta uthyrningen för att ev. ta bort spärren).

Hur gör jag för att få förslag på lediga lägenheter?

Logga in på Mina sidor, under rubriken, Mina profiler kan du ändra sökprofil. Där kan du fylla i önskemål om storlek och vilka områden samt om det är något mer specifikt som balkong. Bocka sedan i att du vill få förslag när du har gjort dina val.

När får jag gå på visning?

Dagen efter sista anmälningsdagen får fem personer ett erbjudande om visning, vilka fem det blir styrs av köpoängen (om det är flera som har samma antal poäng så fördelas kön efter den som gjorde intresseanmälan först). Erbjudandet skickas ut via e-post eller brev och det syns även på Mina sidor. I informationen finns uppgifter om vem som ska kontaktas för visning samt sista svarsdagen. Är lägenheten på Direkten får du information av oss angående visning.

Boka inte in någon visning om du känner minsta sjukdomssymptom. Gå gärna själv eller max två personer och håll avstånd.

Hur många gånger kan jag tacka nej till ett erbjudande?

Hur många gånger du vill (om du är riktigt velig).

Hur ser jag mina köpoäng?

Köpoängen ser du på Mina sidor när du är inloggad.

Kan jag och min medsökande räkna ihop våra poäng?

Nej, huvudsökande kan den av er som har flest antal poäng vara. Tänk på att den personen måste kunna stå med på avtalet. Se uthyrningspolicy.

Kan jag söka lägenhet till någon annan?

Nej, den som söker lägenheten är den som ska stå på kontraket och bo i lägenheten.

Hur många poäng krävs för att få en lägenhet?

Det är olika och beror på hur många som söker en specifik lägenhet. I bland är det 45 personer som gör intresseanmälan och andra gånger är det 25. Flest köpoäng brukar krävas för större lägenheter som treor och fyror. Kontakta personalen på uthyrningen för frågor om kötider.

Vad betyder köpoäng plats 5?

Det visar hur många poäng plats nummer 5 i kön på lägenheten har. De fem första i kön får ett erbjudande om visning.

Vad är marknadsplats Torget?

Vi har två olika kösystem, Torget (T) där lägenheterna fördelas enligt köpoäng, och Direkten (D) där ”först till kvarn” gäller. Läs mer här.

Vad är marknadsplats Direkt?

Vi har två olika kösystem, Torget (T) där lägenheterna fördelas enligt köpoäng, och Direkten (D) där ”först till kvarn” gäller. Läs mer här.

Vilka inkomstkrav har ni?

Du ska ha en inkomst så att du kan betala hyran. Med inkomst menar vi lön, företagarinkomst, a-kassa, studiemedel från CSN, aktivitetsstöd, föräldrapenning, pension, etableringsstöd, introduktionsersättning eller av Köpings kommun styrkt försörjningsstöd. Läs mer här.

Jag har låg inkomst, kan jag ha en borgensman?

Svag inkomst kan vid särskilda skäl täckas av en borgensman.

När får jag svar om jag har fått lägenheten?

Dagen efter sista svarsdagen kontaktar vi personen med flest antal köpoäng som har tackat ja till lägenheten. Om den har ångrat sig så går vi vidare på listan. Är lägenheten på marknadsplats Direkt, får du information av uthyrningen när visning bokas.

Blir jag av med alla min köpoäng när jag får en lägenhet?

Japp. På inflyttningsdagen i din nya lägenhet börjar poängen att ticka på automatiskt igen från 0.

Vad är bekvämlighetsboende 55+?

Bekvämlighetsboende är vanliga hyreslägenheter som är tillgängliga med hiss från bottenplan. För att bo i dessa lägenheter skall minst en i hushållet vara fyllda 55 år, och det ska inte finnas några hemmavarande barn.

Och nej, du behöver inte känna dig särskilt gammal för att flytta till ett Bekvämlighetsboende 55. Fina lägenheter i kombination med hiss från bottenplan lockar alla åldersgrupper. Läs mer här.

Vad är trygghetsboende 70+?

Trygghetsboendet på Virgatan 5 och 9 är ett boende i en vanlig lägenhet för dig som är för frisk för äldreboende men som vill ha mer trygghet och social samvaro. Till skillnad från äldreboenden ingår varken mat, service, omvårdnad eller sjukvård. Bostäderna har god tillgänglighet och ligger i anslutning till Mötesplats Tunadal. Där kan man äta och umgås, det finns även tillgång till hobbylokaler för olika aktiviteter. Läs mer här.

Kan jag hyra parkering fast jag inte bor hos KBAB?

Nej, vi hyr bara ut till hyresgäster.

Hur tar jag bort mig från bostadskön?

Antingen gör du det själv på Mina sidor eller så kontaktar du uthyrningen.


För hyresgäster

Det är kallt i min lägenhet, vad ska jag göra?

Börja med att mäta temperaturen i det rum som är kallt. Mät mitt i rummet på en meters höjd från golvet. Det ska vara 21 grader (+/-0,5 grader) under den kallare årstiden. Här kan du läsa mer om vad du kan göra för varmare inomhusklimat. Om du ändå inte får det varmare kan du göra en felanmälan till oss.

Mina element är kalla, vad ska jag göra?

Ett kallt element behöver inte betyda att det är för kallt i lägenheten. När elementet känner av att det är rätt temperatur i lägenheten stängs det av och därför kan du känna att elementet är svalt trots att det är kallt ute. Här kan du läsa mer om hur elementen i din bostad fungerar.

Jag har tappat bort min lägenhetsnyckel

Har du tappat bort din nyckel eller behöver du beställa en ny nyckel kontaktar du felanmälan på tfn 0221-25500. Här kan du läsa mer om hur du går till väga.

Jag har ingen el i lägenheten

Har elen försvunnit så kan du kolla om det är någon säkring eller propp som har gått. På Mälarenergis hemsida kan du kika om det är någon aktuell driftstörning som påverkar felet. Vi lägger också oftast ut en nyhet på hemsidan om vi är medvetna om problemet.

Hur byter jag en säkring?

Det beror på om du har automatsäkring eller vanligt proppskåp. Här finns information hur du gör.

Jag tycker att det är dags för renovering av lägenheten

Vid frågor gällande renovering av lägenheten så kontaktar man sin kundvärd/bovärd.

Får jag själv måla eller tapetsera om i lägenheten?

Ja, men du måste alltid kontakta din kundvärd innan och meddela vad du ska göra. Tänk på att arbetet behöver vara fackmannamässigt utfört.

Får jag glasa in min balkong?

Kontakta din kundvärd för att se om det är möjligt.

Kan jag få ett badkar istället för dusch?

Ja, i de flesta lägenheterna är det möjligt att byta till ett badkar istället för en dusch eller tvärs om. Kontakta felanmälan på telefonnummer 0221-255 00 så får du hjälp.

Min badrumslampa/kökslampa lyser ej.

Slutar en lampa eller lysrör i din bostad fungera får du själv byta ut det mot ett nytt. Här kan du läsa om hur du byter ett lysrör.

Brandvarnaren fungerar inte

Titta in till kundcenter så får du en ny med dig hem.

Kan jag göra felanmälan online?

Absolut. Logga först in på Mina sidor sen väljer du rubriken, felanmälan.

Vem kan man kontakta efter kontorstid?

Störningsärenden och akuta felanmälningar på kvällar och helger görs till Securitas, 0221-25877. 

Hur gör jag rent i mina avlopp?

Att ta hand om sitt avlopp och göra rent det med jämna mellanrum minskar risken för stopp. Här följer lite tips på enklare åtgärder som du kan göra själv.

Hur ska jag hantera mitt matfett?

Häll aldrig ut ditt matfett eller olja i diskhon. Torka av stekpannan med hushållspapper och lägg i kompost eller i kärl för restavfall.

Om du använt mycket fett: Samla oljan i en behållare och lämna in på återbruket eller hämta en avsedd dunk på ditt områdeskontor som du sedan lämnar in på samma plats. I flera av våra områden pågår ett projekt där man kan samla sitt överblivna matfett i en behållare och lämna in till områdeskontoret. Här kan du läsa mer om projektet.

Hur lång uppsägningstid är det på ett hyresavtal?

Vanligtvis tre månader. Vid flytt till äldreboende eller vid dödsfall är det en månads uppsägningstid. Vill du säga upp avtalet gällande lägenheten, parkering eller garage ska du kontakta uthyrningsavdelningen, telefon 0221-250 30. Läs mer här.

Kan ni hyra ut min lägenhet tidigare så jag slipper uppsägningstiden?

Vi kan skriva ut i annonsen att lägenheten är tillgänglig tidigare än inflyttningsdatumet. Om personen som blir tilldelad lägenheten vill ha den tidigare så går det bra.

Är det tre månaders uppsägningstid även fast jag flyttar inom er?

Ja, vill du flytta ut tidigare för att slippa dubbla hyror kan vi skriva med i annonsen att lägenheten är tillgänglig tidigare.

Kan min sambo ta över hyresavtalet fast han/hon inte står med på avtalet?

Om sambon har varit skriven på adressen i tre år och ni har bott under samboliknande förhållande under dessa år finns det möjlighet. Ska kontraktet skrivas om utgår vi från uthyrningspolicyn.

Kan jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Ja, vid särskilda fall godkänner vi det, läs mer här.

Kan jag byta till en större eller mindre lägenhet?

Två hushåll kan byta bostad med varandra om beaktningsvärda skäl finns, oavsett vilken stad man är bosatt i. Ett byte får endast ske mellan hyreslägenheter och både bytesparterna måste ha bott i respektive bostad i minst 1 år. Det är inte tillåtet att byta utan vårt samtycke. Läs mer här.

Hur ställer jag mig i kö för parkering?

Det gör du på Mina sidor. Under rubriken sökprofil - fordonsplats, välj aktivera. Annars kan du kontakta uthyrningen på telefonnummer, 0221-250 30.

Vad gör jag om min granne stör?

Om du upplever din granne som störande så kan du ta kontakt med personen och förklara situation, personen kanske inte är medveten om problemet. Du kan såklart också höra av dig till din kundvärd så tar vi kontakt med berörd person.

Är det efter kontorstid vänder du dig till vår trygghetsjour Securitas på telefon 0221-258 77, läs mer här.

Vad händer om jag betalar hyresavin försent?

Om du inte betalar din hyra i tid kommer hyresavin att skickas vidare till företaget Intrum. De tar då över ärendet och kommer därefter skicka ut en faktura på hyresbeloppet plus en påminnelseavgift till dig. Läs mer här.

Hur ser jag mitt lägenhetsnummer?

Det finns på ditt hyreskontrakt, 4 siffror. Kika efter Lantmäteriets lägenhetsnummer på avtalet.

Ingår Kabel-TV och internet i hyran?

Kabel-TV från Köpings Kabel-TV ingår i hyran. Du behöver köpa till ett programkort (250 kr, engångskostnad) för att få tillgång till hela digitala basutbudet. Internet ingår inte i hyran utan tecknas separat.

Ingår el i hyran?

Nej, hushållsel ingår inte i hyran. Kontakta en elleverantör och teckna avtal. På Odensvivägen 4 och 6 i Kolsva ingår el i hyran. Villkoren framgår på baksidan av hyreskontraktet.

På Spinnerigatan 1 & 3 samt Tunadalsgatan 13 & 15, är det individuell mätning och debitering av varmvatten.

Måste jag ha en hemförsäkring?

Ja, när du flyttar in hos oss ska det finnas en gällande hemförsäkring. Som hyresgäst är du ansvarig för att teckna en försäkring för ditt hem, det är en liten kostnad men en stor trygghet för dig. En hemförsäkring är basen och andra försäkringar är nödvändiga komplement för ett fullgott skydd. Läs mer här.

Ingår det något förråd till lägenheten?

Ja, till alla lägenheter ingår det ett vinds- eller källarförråd (utom markbostäderna). I många fastigheter är förråden uppmärkta efter de tre sista siffrorna i produktnumret till din lägenhet. Produktnumret finns på ditt hyresavatal, högst upp i högra hörnet, och det finns även på din ytterdörr.

Är du osäker på vilket förråd som du har fått så kan du kontakta din kundvärd.

Gör ni reparationer i lägenheter under Coronapandemin?

Ja. Vi ställer frågor om hälsa vid planerade besök hos våra hyresgäster för att minska risken för smittspridning. Även om hyresgäst som anmält fel är symptomfri, ber vi ändå att du använder ett annat rum när vi reparerar ett fel i din lägenhet eller lokal. Vi uppmanar också alla hyresgäster att för tillfället enbart anmäla akuta fel. Här kan du läser mer om hur vi jobbar.

Kan jag få tillgång till lägenheten innan mitt hyreskontrakt påbörjas?

Det beror på om nuvarande hyresgästen har lämnat in nycklarna tidigare och godkänt att vi får lämna ut nycklarna innan det nya kontraktet påbörjas. Gäller det en hel månad tidigare så behöver vi skriva om kontrakten. Tänk på att om du tar nycklarna några dagar tidigare innan ditt kontrakt påbörjas så gör vi inte någon städbesiktning av lägenheten.

Hur säger jag upp mitt hyreskontrakt?

Normalt behöver du besöka uthyrningen för att underteckna uppsägningen. Under rådande omständigheter vill vi att du ringer till oss så ordnar vi det på telefon istället och skickar uppsägningen till dig. Nummer till uthyrningen, 0221-250 30. Läs mer här.

Måste jag visa min lägenhet när jag har sagt upp den?

Vanligtvis visar du som hyresgäst lägenheten för intresserade. Har du inte möjlighet eller inte vill så kan vi (kundvärden) ta hand om visningarna åt dig. I samband med din uppsägning får du information om saker som är bra att känna till innan avflyttning samt kommer överens med oss hur vi ska göra med visningarna (till exempel om du vill ha en digital visning med tanke på rådande omständigheter).

Hur bokar jag städbesiktning

Kontakta din kundvärd och boka tid innan du lämnar in nycklarna till oss.

KÖPINGS BOSTADS AB

Besöksadress: Sveavägen 18
Postadress: Box 13, 731 21 Köping
Telefon: 0221-250 25
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Välj språk

Copyright © 2021 Köpings Bostads AB. 
Alla rättigheter reserverade.

Webbdesign: Underbase Media AB