Kvalitetsarbete och mål

Vi arbetar systematiskt med kvalitet – för att uppfylla våra mål: Alla barn och elever ska nå sin fulla potential. Ta gärna del av våra kvalitetsrapporter.

SKA – systematiskt kvalitetsarbete inom förvaltningen

Utbildningsnämndens skolverksamheter i Köpings kommun arbetar systematiskt med kvalitet för att alla barn och elever ska nå sin fulla potential. Arbetet utgår från de nationella målen i läroplanen och följs upp varje termin genom analys och dialog. Med en gemensam kvalitetsstruktur och tydliga nämndövergripande mål skapas en enhetlig riktning för alla verksamheter – från förskola till gymnasiet.

Är grundade i de nationella målen

Vårt uppdrag och våra mål är grundade i de nationella målen enligt läroplanens kapitel 1 och 2. Det innebär att alla enheter inom utbildningsnämnden arbetar mot samma övergripande mål, vilket säkerställer en gemensam inriktning för barns och elevers utveckling i hela Köpings kommun.

Det systematiska kvalitetsarbetet är ett lagkrav och innebär att vi planerar, följer upp och analyserar verksamheten i relation till nationella mål. Arbetet bygger på mod att lyfta de faktiska nulägen vi har och utifrån detta göra medvetna val framåt. Grunden är tillitsstyrning, där vi utvecklar vårt arbete genom att fördjupa tre centrala ledarskapsbeteenden:

  • tydlighet
  • uppmärksamhet
  • återkoppling.

Våra kvalitetsrapporter

Nämndövergripande mål

Utbildningsnämnden har beslutat om fyra nämndövergripande mål som gäller för alla verksamheter och som är förankrade i läroplanernas kapitel 2. Dessa mål ger en tydlig riktning för vårt arbete och uttrycker vårt gemensamma ansvar för att stärka barns och elevers framtidstro, kunskapsutveckling och möjlighet att fullfölja sina studier.

  • Våra barn och elever har en positiv bild av sig själva i och av den egna framtiden
  • Det tar som mest 16 år för våra barn/elever att bli behöriga till gymnasiet
  • Det tar som mest 19 år för våra barn/elever att nå gymnasieexamen
  • Inga avhopp från gymnasiets introduktionsprogram

Strukturen för kvalitetsarbetet

Alla verksamheter använder en gemensam kvalitetsstruktur som bygger på tre steg; Nuläge, Analys och Åtgärder. För att skapa en tydlig förståelse av nuläget används dessutom en modell som visar hur struktur, process och resultat hänger ihop. Strukturen handlar om verksamhetens förutsättningar, såsom kompetens, resurser och organisation. Processen beskriver de arbetssätt och metoder som används i det dagliga arbetet, och resultatet visar effekterna och måluppfyllelsen. Tillsammans ger detta en stabil grund för analys och utveckling.

Uppföljning och utveckling

Uppföljningen av kvalitetsarbetet är uppdelad mellan vår- och hösttermin för att skapa en tydlig och hållbar process över året. Genom denna uppdelning kan rektorer och medarbetare analysera resultat mer grundligt, föra dialog och identifiera utvecklingsområden i rätt tid. I planen för uppföljning finns en tydlig struktur för hur resultaten följs upp i dialoger på alla nivåer. Resultaten används både lokalt, som grund för utvecklingsarbete på enskilda enheter, och informeras på övergripande nivå till utbildningsnämnden genom exempelvis delårsrapport, årsbokslut samt kontinuerliga presentationer.

För dig som vill veta mer

Skolverkets webbplats

Skolinspektionens webbplats

Statistik om skolan

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:

Utbildning, administrationen

Sveavägen 21, Köping

Postadress
Köpings kommun
Utbildning
731 85 Köping

Öppettider
Måndag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.00
Lunchstängt: 12.00-13.00